Vespa Múzeum

The Original Beauties
Vespa Múzeum

Látogatható: 2019. június 6-9. között
Helyszín: Sport- és Rendezvényközpont Zánka üdülőközpont – volt Sirály étterem

A kiállítás igazi különlegessége, hogy teljesen eredeti, 1947 és 1970 között készült motorok lesznek láthatók. Ezek a motorok, az úgynevezett conservata-k, igazi ritkaságok még vespás körökben is. Teljesen eredeti állapotukban vannak, pont úgy, ahogy anno kijöttek 70 éve a gyárból.
Ilyet és ilyen nagy számban még az Olasz Vespa Múzeumban sem lehet látni.

A conservata nem azonos az itthon ismert OT fogalmával. Az OT a korának megfelelően restaurált motor. A conservata motoron viszont nincs cserélve semmi: az összes alkatrész a motorral együtt került a piacra.  A fényezéstől az összes gumi markolatig minden az eredeti rajtuk.

A Vespa szabadalmát 1946. április 23-án regisztrálták az olasz ipari minisztériumban. A Piaggo-motor, amelyből azóta világszerte 18 millió darabot adtak el, a második világháború alatt repülőgépgyártással foglalkozó Piaggio család sarja, a mérnök Enrico Piaggio ötlete volt.

A piacon 1947-ben megjelent első modell, a Vespa 98 kétezer darabban kelt el, motoronként ötvenötezer líráért. Ez egy gyári munkás kéthavi fizetésének felelt meg. A sikert a Vespa 125 hozta meg 1948-ban, amellyel megkezdődött az “olasz csoda” története, ahogyan a Corriere della Sera olasz napilap elkeresztelte a Vespát.

1952-ben már 13 országban gyártották és 114 országban forgalmazták. 1953-ban egymillió darabot állítottak elő belőle, 1956-ban már több, mint egymilliót. A több mint 160 Vespa-modell közül a legsikeresebbnek az 1977-ben született Vespa PX bizonyult,
amelynek gyártása a mai napig nem szűnt meg.

A Fiat-járművekkel párhuzamosan a Vespa a háború utáni olasz gazdaság talpra állásának szimbóluma lett, amely társadalmi és nemzetközi kulturális jelképpé is vált. Az 1940-es évek Vespája a New York-i MoMA modern képzőművészeti múzeum állandó kiállításának egyik darabja.